TV-serie om «landeveiens sanne riddere»- mange politipensjonister vil kjenne seg igjen
For aller første gang har politiavdelingen Tango (Trafikk) ved Oslo politidistrikt sagt ja til at det lages en TV-dokumentar om arbeidsdagen deres. Trafikk- og sjøtjenesten patruljerer veiene og sjøen for å gi folk trygghet, og rykker ut når det varsles om noe mistenkelig eller om ulykken er ute.
På ulike måter har mange politipensjonister i hele Norge deltatt i ulike typer trafikksikkerhetsarbeid og arbeid på sjøen. Denne serien vil gi de fleste et hyggelig gjensyn med både arbeidsoppgaver og yngre kolleger.
I sin arbeidshverdag møter politifolkene både vanlige folk og hardbarka kriminelle – oppdragene deres kan variere fra ren rutine til skarpe oppdrag med vold og våpen.
I serien «Politiet – Tango 38» følger kameraene med når Oslo politidistrikts Seksjon for trafikk og sjøtjeneste drar ut på oppdrag i og rundt byen. I dokumentarserien følges spesielt politibilen «Tango 38» som nærmest alltid er ute i hovedstadens travle gater for å sikre befolkningens trygghet og å bekjempe kriminalitet.
«Politiet – Tango 38» blir lansert på TV Norge våren 2022. Følg med!
Omtrent slik som beskrevet i det følgende av Jørn-Kr. Jørgensen, er det å jobbe på «Tango 38»:
– Omtrent her på Drammensveien ved Asker tok jeg en mann som kjørte bil 90 km/t mens hans leste nyhetene på iPaden. Slikt går ikke. Det ble det forelegg ut av, forteller politibetjent Daniel Vangen ved Trafikkorpset. I kveld er han sjåfør på T38 sammen med kollega, politibetjent Sigrid Strandberg som er piket.
Sammen kjører de to rundt i hele Oslo politidistrikt, følger nøye med i trafikken, tar oppdrag fra Operasjonssentralen og holder politiblikket fast i trafikken. Det er mye å se, og mye å gripe inn i. De to blir aldri arbeidsledige.
På sett og vis er T38 – Tango38 – som bemannes av ulike tjenestemenn og kvinner hvert døgn, å se på som «landeveiens sanne riddere». Der hvor trafikken på noen som helst slags måte stopper opp, der hvor det er ulykker, der hvor trafikale spørsmål skal avgjøres og der hvor folk trenger hjelp – spesielt i trafikken – er T38 på plass så fort det lar seg gjøre. Et mannfolkblad kalte T38 for «dødspatruljen». De arbeider også med denne typen saker, i tillegg til alvorlige trafikksaker med personskade o.l. T38 er en videreføring av den gamle TUK-patruljen, Trafikkulykkeskommandoen.
– Alle situasjoner er heldigvis ikke like alvorlige, og det meste lar seg løse. Publikum er stort sett blide, hyggelige og imøtekommende, men jeg har lagt merke til en litt pussig ting, forteller Sigrid. – Jeg ga nylig en bilfører et forelegg på 10 200 kroner. Han kjørte i 111 km/t i en 80-sone. Han tok imot forelegget, hilste og sa «hei» og kjørte videre. Når noen får forelegg for mobilbruk (som regel 1 700 kroner) eller for manglende bruk av bilbelte (1 500 kroner), er det ofte masse diskusjon og argumentering. Det virker som om forelegges størrelse minker den enkeltes vilje til å krangle. Dette er jo langt fra vitenskap, men det er noe jeg har tenkt på.
T38 ruller gjennom kvelden mot Asker. Trafikken glir som den skal.
Plutselig ser Daniel en rød Volvo stasjonsvogn parkert i midtrabatten – ingen varseltrekant forteller at her skal en hvilken som helst sjåfør passe nøye på. Vi stopper noen meter fra Volvoen. Sigrid tar på seg den gule refleksvesten og hopper ut. Nærmer seg Volvoen forsiktig, og får etter noen sekunder kontakt med føreren. Et øyeblikk føler vi oss hensatt til en high-way utenfor Los Angeles eller i New York hvor politimannen sjekker, og alt eksploderer. Men den gang ei – ikke denne gangen.
Etter noen minutter kommer Sigrid tilbake med fører- og vognkort, men før dette skjer, har Daniel via datasystemene i bilen sjekket registreringsnummer og bilens eier. Ved hjelp av førerkortet blir sjåføren identifisert – også via datasystemene, og alt er i orden. Det viser seg at bilen har fått uventet motorstopp, og nå står sjåføren og venter på en kamerat – midt i midtrabatten på Drammensveien. Det går ikke. Sigrid tar kontakt som en ekstraservice med et verksted i nærheten som har en tauebil, og på en, to, tre blir bilen hentet og fjernet fra kjørebanen. Ingen tvil om at det stod til hinder for trafikken.
– Jeg har et inntrykk av at mange kjører med usikrede barn i sentrum. Det er ille, og kan få katastrofale konsekvenser dersom det skjer noe, sier Sigrid. – Ja, og så har vi promillesakene, sier Daniel. Forleden dag var det en sjåfør som latet som om han ikke så meg. Da jeg fikk stoppet han, hadde han 2.2 i promille.
Det er ingen tvil om at T38 gjør et fornuftig og nyttig arbeid i politidistriktets gate og veier. I bunn og grunn – og kanskje fremfor alt – driver de med det hele Sjø- og trafikktjenesten driver med hele tiden – forebyggende og livreddende arbeid i trafikken.
T38 ruller videre.